روز مهندس ۱۴۰۳ گرامی باد

  1. خانه
  2. /
  3. رویدادها
  4. /
  5. روز مهندس ۱۴۰۳ گرامی باد

در تقویم ما، ۵ اسفند، مصادف با سالروز تولد خواجه نصیر الدین طوسی، به عنوان روز بزرگداشت ایشان و روز مهندس نامگذاری شده است. این روز به همه ی مهندسان دنیا تعلق دارد و بهانه ایست برای اینکه  نقش پررنگ مهندسان را در جوامع یادآور شود. در گذشته مهندس به کسی گفته می شده است که به علوم هندسه تسلط یا آگاهی داشته باشد. و واژه ی مهندس به معنی اندازه گر به کار برده می شده است. اما امروزه با این معنی به کار نمی رود. و مهندس به طیف وسیعی از متخصصان، در رشته های بسیار متنوع، مهندسی گفته می شود.

Engineer Day

خواجه نصیر الدین طوسی که بود؟

خواجه نصیر الدین طوسی یکی از نوابغ عصر خود و حتی شاید سایر ادوار و دوران ها بوده است که در علوم مختلف مثل معماری، پزشکی، ستاره شناسی و نجوم، ریاضی و مثلثات پیشتاز و نامدار بوده است. آثار با ارزش زیادی از ایشان به جای مانده است که در دنیای علم، مورد استقبال و استفاده قرار گرفت.

مهندس کیست؟

در کشورهایی مثل افغانستان از معادل انگلیسی واژه ی مهندس (Engineer) استفاده می شود. که در گذشته ی این کشور به کسانی که می توانستند خودرو های نظامی را برانند اطلاق می شد.

مفهوم مهندسان غیر نظامی اولین بار در کشور هلند (قرن شانزدهم) به کار برده شد. در آن دوره به متخصصانی که جاده و پل می ساختند نیز مهندس گفته می شد. کم کم مفهوم امروزی این واژه  در کشورهای دیگر مثل انگلستان و آمریکا نیز به کار برده شد.  بعد از آن نیز در سراسر دنیا رواج پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:  روز جهانی آشپز، علم و هنر در خدمت تجربه طعم‌های لذت‌بخش

وظایف یک مهندس

مهندس باید بتواند محدودیت های شرایطی که در آن حضور دارد را بسنجد. همچنین باید مطابق با محدودیت هایش عملکردی قابل قبول ارائه دهد و به اهداف تعیین شده دست یابد. ممکن است موانع و محدودیت هایی که در مسیر یک مهندس قرار می گیرد متنوع و چالش برانگیز باشد.  اما این وظیفه ی مهندس است که با حل مسایل و چالش ها، شرایط را بسنجد ، و  نتایج مورد قبولی را ارائه دهد.

محدودیت ها می تواند شامل محدودیت در منابع در دسترس، محدودیت های فیزیکی، جسمی، فنی، دسترسی ، ابزار باشد.  و یا سایر عوامل مانند کاربردی بودن، قابل ساخت بودن و یا افزایش، کاهش  و پیش بینی آینده باشد. حتی در برخی از موارد ممکن است شرایط ویژه ای شامل ترکیبی از محدودیت های ذکر شده به وجود بیاید.

یک مهندس باید با درک صحیح از محدودیت ها، شناسه ها و مشخصات تقریبی یک سیستم را طوری مشخص کند که در چارچوب تعیین شده،  کاربردی و قابل اجرا باشد. بنابراین دقت و ملاحظات زیاد، در مجموعه ی وظایف یک مهندس لازم و تاثیر گذار است.

ما در پونک شیر خاوران این روز را به همه ی مهندسان و متخصصان در سراسر دنیا، علی الخصوص همکاران و مهندسان فعال در مجموعه ی خود تبریک و تهنیت می گوییم. و برای همه ی این عزیزان پیشرفت و موفقیت روز افزون را آرزومندیم.

مطالب مرتبط:
از توجه شما سپاسگزاریم.
سایر مطالب تکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

Engineer Day
خمیر پیراشکی فلفلی تکین
خمیر پیراشکی زعفرانی تکین
خمیر پیراشکی ساده تکین
پنیر پیتزا رنده 2 کیلویی (ظرف) تکین
پنیر پیتزا ورقه 400 گرمی تکین
پنیر پیتزا پروسس ورقه ای 180 گرمی تکین
خمیر پیتزا مینی تکین
پنیر پیتزا یک کیلویی سوپر مارکتی رویال
پنیر پیتزا 180 گرمی تکین
پنیر پیتزا دو کیلویی تکین
تاپینگ پیتزا دانمارکی تکین
تاپینگ پیتزا ویژه تکین
تاپینگ پیتزا اسنکی تکین
خمیر پیتزا زعفرانی تکین
خمیر پیتزا ساده تکین
پنیر پیتزا ویژه ظرفی تکین
خمیر پیراشکی فلفلی تکین

جدید‌ترین مطالب