آیا خوردن پنیر پیتزا خام مضر است؟ نکات مهمی که شاید نمی‌دانید!

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. آیا خوردن پنیر پیتزا خام مضر است؟ نکات مهمی که شاید نمی‌دانید!

شاید از خودتان بپرسید آیا می‌توان پنیر پیتزا را خام استفاده کرد؟ یا خوردن پنیر پیتزا خام، چه عوارضی دارد؟ اگر در مورد پنیر پیتزا و تفاوت آن با سایر پنیرها سوالی دارید پس بهتر است سایر مطالب سایت در این باره را بخوانید.

همانطور که در سایر مطالب هم بارها گفته‌ایم، پنیر پیتزا جزو خانواده‌ی پنیر‌‌های پرورده است. و پنیر‌‌های پرورده به پنیرهایی گفته می‌شود که حاصل فرآوری، پخت و کشش پنیر اولیه هستند.

شما میدانید پنیر پیتزا خام چه طعمی دارد؟

احتمالا پنیر پیتزا خام را چشیده‌اید و یا طعم آن را می‌توانید حدس بزنید ولی برای روشن شدن بیشتر موضوع باید گفت پنیر پیتزا خام طعم پنیری ملایم و کمی نمکی دارد. البته منبع شیر مورد استفاده در تهیه‌ی پنیر پیتزا (گاو، گوسفند، گاومیش و …) در طعم نهایی آن تاثیرگذار است ولی به طور کلی، پنیر پیتزاهای حاصل از شیر گاومیش، به دلیل چربی بیشتر، طعم بهتر و قوی تری دارند. به همین دلیل پنیر‌‌های تولید شده از شیر خالص گاومیش همیشه پرطرفدار و محبوبند.

پنیر پیتزا‌‌ خام در غذاها

حتما تا به حال غذاهای زیادی را دیده‌اید که در دستور پخت آن‌ها از شما خواسته شده است که پنیر پیتزا را ذوب کنید. خب این خیلی طبیعی است. این غذا‌‌‌ها در سراسر دنیا رایجند و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به انواع پیتزا، پاستا و … اشاره کرد. اما شاید برای شما کمتر پیش آمده باشد که در دستور غذایی از شما بخواهند پنیر پیتزا را به صورت خام استفاده کنید. ولی خب بعضی غذا‌‌ها و علی الخصوص سالاد‌‌ها برای‌ بهبود طعم و بافت، پنیر پیتزا خام را در ترکیب خود دارند. ما می‌توانیم نمونه‌هایی از این غذاها را به شما معرفی کنیم:

بیشتر بخوانید:  استابلایزر چیست؟ کاربرد استابلایزرها در صنایع غذایی و پنیر

سالاد کاپریس

سالاد کاپریس یک سالاد ساده و کلاسیک ایتالیایی محسوب می‌شود. مواد اولیه‌ی کم و سادگی دستور تهیه‌ی آن شما را  به تهیه‌ی آن ترغیب می‌کند. مواد لازم برای تهیه‌ی این سالاد ایتالیایی، شامل پنیر موزارلا‌ی خام، گوجه فرنگی و برگ‌های تازه‌ی ریحان که با روغن زیتون و ادویه و نمک مزه دار شده‌اند، می‌شود. برای تهیه‌ی این سالاد، معمولا گوجه فرنگی‌ها را به شکل زیبای در بشقاب‌ها می چینند و روی آن را با ریحان مزه‌‌‌دار شده و پنیر موزارلا‌ی خام و شاید کمی سرکه‌ی بالزامیک تزئین می‌کنند. شما هم امتحان کنید.

پنیر موزارلا با شیر بوفالو بهترین پنیر پیتزای دنیا
پنیر موزارلا با شیر بوفالو بهترین پنیر پیتزای دنیا

خوردن پنیر پیتزا خام در کنار میوه‌ها!؟

احتمالا با تعجب می‌پرسید، میوه با پنیر پیتزا؟؟!!! ولی درست است، شاید خیلی برای شما عجیب باشد ولی ترکیب پنیر موزارلا با میوه‌ها نه تنها عجیب نیست بلکه جالب و خوش مزه نیز هست. البته در اینجا باید به یک نکته‌ی کوچک هک اشاره کنیم و آن این است که تنها پنیر موزارلا‌ی خام است که می‌تواند همنشینی و ترکیب خوبی با میوه‌ها ایجاد کند، و قطعا استفاده از نوع پخته و ذوب شده‌ی آن، نتایج متفاوتی را در بر خواهد داشت. در بعضی از پیش غذا‌ها، پنیر موزارلای خام با میوه‌هایی مثل خربزه، انجیر، انگور و حتی انبه سرو می‌شوند و البته طرفداران خاص خود را نیز دارند.

پیتزا هاوایی یا پیتزا با رویه آناناس

پنیر پیتزا‌ خام در غذاها

در حالت کلی، برخی از غذاها و سالاد‌‌های سرد، باید برای تکمیل شدن و ارائه‌ی بهترین نتیجه، با پنیر پیتزا‌ خام  همراه شوند. کمی به انواع سالاد ماکارونی فکر کنید. سالادهایی که حالتی از سس پستو را در دستور خود دارند به یک بافت پنیری با طعمی ملایم نیاز دارند.

فواید خوردن پنیر پیتزا خام

احتمالا زیاد شنیده‌اید که خوردن پنیر پیتزا مضر است. درست است. اگر قرار باشد شما در رژیم غذای خود پنیر پیتزا را به صورت روزانه مصرف کنید، و در مصرف آن زیاده روی کنید، پنیر پیتزا نه تنها مفید نیست بلکه بسیار مضر است. اما اگر مصرف پنیر پیتزا را به شکل منطقی در رژیم غذایی خود قرار دهید، از فواید بسیار زیاد آن بهره‌مند خواهید شد.

بیشتر بخوانید:  میزان چربی پنیر پیتزا و راهکارهای کاهش آن
فواید و مضرات پنیر پیتزا
از فواید و مضرات پنیر پیتزا (پروسس و موزارلا) چه میدانید؟

پنیر پیتزا سرشار از ویتامین B7 یا بیوتین است. این ویتامین محلول در آب است. و شما می‌توانید با مصرف پنیر پیتزا نیاز بدنتان به این ویتامین به سرعت تامین کنید. خانم‌های باردار نیز می‌توانند از این منبع موثر بیوتین استفاده کنند.

پنیر پیتزا همچنین سرشار از روی و پتاسیم است که در بهبود فشار خون و افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون موثر هستند. این مواد می‌توانند در کاهش وزن به آقایان کمک کنند البته پنیر پیتزا موزارلا و پروسس نسبت به سایر پنیر‌های پرورده کالری کمتری دارند و از این نظر هم می‌توانند مورد توجه قرار گیرد.

پنیر پیتزا منبع خوبی از ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است. ریبوفلاوین به بدن در مقابل کم خونی و سردرد‌‌های میگرنی و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند البته این ویتامین باید به صورت روزانه مصرف شود ولی شما می‌توانید پنیر پیتزا را به عنوان یکی از منابع  این ویتامین در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر شما با آنتی اکسیدان‌ها و فواید آن آشنایی داشته باشید می‌دانید که منابع آنتی اکسیدان چقدر می‌توانند برای بدن مفید باشند و بهتر است بدانید که پنیر پیتزا حاوی مقدار قابل قبولی از آنتی اکسیدان‌های مفید و موثر است.

خطرات و مضرات خوردن پنیر پیتزا خام

درست است که پنیر پیتزا دارای مواد مغذی و مفید زیادی است اما باید توجه داشت که این ماده‌ی غذایی سرشار از نمک و چربی‌های اشباع شده است که در صورت زیاده‌روی در مصرف، باعث بروز فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی شود. پس اگر شما مستعد افزایش فشار خون، کلسترول و بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا مصرف نمک چربی‌های اشباع شده برایتان مشکل ساز می‌شود، بهتر است در مصرف پنیر پیتزا احتیاط کنید.

بیشتر بخوانید:  رابطه بین موسیقی و پیتزا

همانطور که می‌دانید پنیر پیتزا معمولا از شیر گاو و شیر گاومیش تهیه می‌شود. اگر شیر مصرف شده در تهیه‌ی پنیر پیتزا حاوی آنتی بیوتیک، هورمون ها و یا دیوکسین‌ها باشد، این مواد از طریق شیر وارد غذای شما می‌شوند. مصرف لبنیاتی که حاوی آنتی بیوتیک هستند از آنجایی خطر ناک می‌شود که ممکن است بدن شما را نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم کند و در نتیجه در مواقع ضروری که نیاز به استفاده از این داروها دارید، تاثیر خود را از دست بدهند و بدن شما نتواند از آن ها برای حفظ سلامتی‌تان کمک بگیرد.

آلودگی شیر به آنتی بیوتیک ها
آلودگی شیر به بقایاي آنتی بیوتیک ها

آیا می‌توانید پنیر پیتزا‌ی خام بخورید؟

در جواب این سوال باید گفت بله. البته که می‌توانید  پنیر پیتزا را خام مصرف کنید. اگر غذایی که می‌خواهید تهیه کنید که یک بافت پنیری و طعم ملایم نیاز دارد، می‌توانید با خیال راحت پنیر موزارلا و پروسس را به ترکیب آن اضافه کنید و از طعم پنیری ان لذت ببرید.

سوالاتی که در زیر به آن‌ها پاسخ داده‌ایم ممکن است برایتان پیش آمده باشد، پس اگر به دنبال پاسخشان هستید در ادامه بیشتر بخوانید.

۱-آیا می‌توان در دوران بارداری پنیر پیتزا‌ی خام خورد؟

در دوران بارداری باید در مصرف مواد غذایی بیشتر دقت شود. ما توصیه می‌کنیم در مورد لبنیات از منبع تهیه‌ی آن‌ها مطمئن شوید. اگر لبنیات و پنیر پیتزا‌ی مصرفی شما از شیر پاستوریزه تهیه شده است، با خیال راحت از آن استفاده کنید. ولی اگر از شیر خام در تهیه‌ی محصولات لبنی ، از جمله پنیر پیتزا استفاده شده باشد، باید خیلی بیشتر دقت کنید. چون این محصولات ممکن است آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی زیادی را به مصرف کننده منتقل کنند و این اصلا برای خانم باردار خوب نیست.

مصرف پیتزا در دوران بارداری
مصرف پیتزا در دوران بارداری ۳( نکته ی مهم)

۲-آیا پنیر موزرلای بوفالو را می‌توان خام مصرف کرد؟

حقیقت این است که پنیر موزارلای تهیه شده از شیر بوفالو، آنقدر لطیف و خوش طعم است که حرارت دادن و ذوب کردنش، منصفانه نیست. اگر شرایط ویژه‌ای دارید و نمی‌توانید پنیر خام مصرف کنید، حتما به آن توجه کنید ولی اگر مجبور نیستید، خودتان را از طعم خامه‌ای و بافت لطیف این پنیر محروم نکنید.

مطالب مرتبط:
از توجه شما سپاسگزاریم.
سایر مطالب تکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

بهترین پنیر پیتزا
خمیر پیراشکی فلفلی تکین
خمیر پیراشکی زعفرانی تکین
خمیر پیراشکی ساده تکین
پنیر پیتزا رنده 2 کیلویی (ظرف) تکین
پنیر پیتزا ورقه 400 گرمی تکین
پنیر پیتزا پروسس ورقه ای 180 گرمی تکین
خمیر پیتزا مینی تکین
پنیر پیتزا یک کیلویی سوپر مارکتی رویال
پنیر پیتزا 180 گرمی تکین
پنیر پیتزا دو کیلویی تکین
تاپینگ پیتزا دانمارکی تکین
تاپینگ پیتزا ویژه تکین
تاپینگ پیتزا اسنکی تکین
خمیر پیتزا زعفرانی تکین
خمیر پیتزا ساده تکین
پنیر پیتزا ویژه ظرفی تکین
خمیر پیراشکی فلفلی تکین

جدید‌ترین مطالب