روز جهانی پیتزا سال ۲۰۲۴

  1. خانه
  2. /
  3. رویدادها
  4. /
  5. روز جهانی پیتزا سال ۲۰۲۴

سازمان جهانی یونسکو، در ۹ فوریه سال ۲۰۰۷ (۲۰ بهمن ماه) و در چنین روزی ، پیتزا را در فهرست میراث فرهنگی نا ملموس قرار داد.( میراث ناملموس طیف وسیعی از موضوعات مانند هنرهای نمایشی، علم و مهارت های سنتی، آداب و رسوم  محلی و … را شامل می شود.)  به همین مناسبت این روز را روز جهانی پیتزا نامیده اند.

World Pizza Day

زادگاه پیتزا

بسیاری از مردم محل تولد و خاستگاه  پیتزای امروزی را ناپل در کشور ایتالیا می‌دانند. پیتزا نوعی غذا است که پایه اصلی آن را یک نان است. که می‌تواند گرد یا به اشکال دیگر باشد. این نان غالبا از آرد و خمیر گندم تهیه می شود. در اولین پیتزاهای تاریخ، روی خمیر سس گوجه فرنگی به همراه پنیرهای محلی ریخته می شد. اما به مرور زمان این دستور پخت ارتقا پیدا کرد و خیلی زود مواد مختلف دیگری مثل زیتون، قارچ، فلفل، پیاز، انواع گوشت (سوسیس و کالباس، گوشت های قرمز، گوشت های سفید و…) و حتی انواع میوه‌ها مثل آناناس نیز به پیتزا افزوده شد.

محبوبیت و تنوع پیتزا

مردم در سراسر دنیا، با تغییر در مواد مورد اولیه‌ی پیتزا، تنوع بی نظیری از انواع پیتزا را به وجود آوردند. در هر کشور، منطقه و محله ای پیتزا با ذائقه‌ی مردم سازگار ،و در هر جا لازم بود تغییراتی مطابق میل طرفدارانش در آن ایجاد شد. و در نهایت با افزودن مواد مختلف به پیتزا، انواع مختلفی از پیتزاها به وجود آمدند، و هر کدام جایگاه خاص خودشان را در بین مردم باز کردند. بعضی از پیتزاها محبوب تر و رایج تر و بعضی خاص تر و منحصربفرد تر شدند. فرآیند محبوبیت پیتزا در کل دنیا ادامه دارد تا آنجا که صفحه ورلد تراول کانتر در گزارشی نام ۵۸ غذای پرطرفدار دنیا را به ترتیب محبوبیت منتشر کرد. جالب است بدانید که پیتزای ایتالیایی در صدر این لیست قرار دارد. این یعنی پیتزا محبوب ترین غذای دنیاست.

بیشتر بخوانید:  روز جهانی آشپز، علم و هنر در خدمت تجربه طعم‌های لذت‌بخش

معروف‌ترین پیتزاها

از جمله معروف‌ترین پیتزاهایی که در همه جا به عنوان غذاهای بین‌المللی شناخته می شوند می توان به پيتزا ناپلي، پيتزا شيکاگو، پيتزا به سبک نيويورک ، پيتزا سيسيل، پيتزا يوناني، پيتزا کاليفرنيا،  پيتزا ديترويت و پيتزاي سنت لوئيس اشاره کرد.

امروزه در سراسر دنیا چیزی حدود ۵ میلیارد پیتزا در روز فروخته می شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم مثلا در ایالات متحده ی آمریکا در هر ثانیه حدود ۳۵۰ تکه پیتزا فروخته می شود.

روش های پخت پیتزا

روش های مختلفی برای پخت پیتزا وجود دارد. از میان آنها می توان به تنورهای کوچک آجری، اجاق های فلزی سنتی، تسمه نقاله های فلزی و داغ، کوره ها ی ذغال سنگی، فر های ساده ی خانگی و یا حتی ماهیتابه اشاره کرد. البته در مواردی مشاهده شده است که سربازان در جنگ های قدیمی، حتی از سپرهای خود بر روی آتش، برای تهیه پیتزاهای ساده و اولیه استفاده می کرده اند.

انواع پنیر پیتزا

برای تهیه‌ی پیتزا معمولا از پنیر موزارلا استفاده می کنند. در کشور ایتالیا و شهر ناپل از موزارلای بوفالو استفاده می‌شود اما پنیرهای ایتالیایی دیگری نیز در پخت پیتزا مورد استفاده قرار می گیرد که از میان آنها می توان به پنیر پروولون، پنیر ریکوتا، پنیر پکورینو رومانو و…. اشاره کرد.

در حالت کلی استفاده از پنیرهای فرآوری شده به علت قیمت و کیفیت مناسب، در تولید صنعتی و انبوه پیتزا استفاده می شود. دلیل عمده ی استفاده از این پنیرها، کیفیت خوب، کش آمدن ، ذوب شدن، چربی و ماندگاری مطلوب آنهاست. که باعث رضایت مشتری، تولید کننده و مصرف کننده ی نهایی می شود.

عجیب ترین پیتزاهای جهان

پیتزا به دلیل محبوبیت بین المللی اش توانست با عناوینی مثل بزرگترین، طولانی‌ترین و حتی گرانترین پیتزا به کتاب رکورد های گینس نیز راه پیدا کند.

بیشتر بخوانید:  روز جهانی سمبوسه 2024

بزرگترین پیتزای جهان

در سال ۲۰۱۲ بزرگترین پیتزای جهان با مساحت ۱۲۶۱ مترمربع در شهر رم ایتالیا تهیه شد. نام این پیتزا به افتخار اولین امپراطور روم به نام او یعنی آگوستوس اوتاویا نام گذاری شد. از ویژگی های دیگر این پیتزا می‌توان به پایه‌ی بدون گلوتن آن نیز اشاره کرد.

طولانی ترین پیتزای جهان

در سال ۲۰۱۷ در فونتانای کالیفرنیا طولانی ترین پیتزای جهان تهیه شد. این پیتزا با طول ۱۹۳۰۳۹ متر ، طولانی‌ترین پیتزای جهان است.

گرانترین پیتزای جهان

و اما گرانترین پیتزایی که از نظر تجاری در جهان پخته و به رسمیت شناخته شد مربوط به  رستوران اینداستری کیچن نیویورک آمریکا در سال ۲۰۱۷ است. در تهیه‌ی این پیتزا، از خمیر جوهر ماهی مرکب سیاه، پنیر استیلتون انگلیسی، فوی گراس فرانسه و ترافل خاویار اوسترا از دریای خزر، خاویار آلماس و ورقه هایی از جنس طلای ۲۴ عیار و … استفاده شده بود. بعد‌ها در بقیه‌ی نقاط جهان نیز تهیه پیتزاهای گران قیمت تری هم گزارش شد اما هیچکدام  توسط گینس به رسمیت شناخته نشدند.

موزه ی تخصصی پیتزا

شاید حتی فکرش را هم نکنید که موزه ای تخصصی برای پیتزا وجود دارد. موزه ی پیتزا در فیلادلفیا بزرگترین مجموعه ی مربوط به پیتزا در دنیا محسوب می شود که در سال ۲۰۱۱ به عنوان بزرگترین گردآورنده ی آیتم های مربوط به پیتزا به ثبت رسید.

مصرف پیتزا

متخصصان و کارشناسان تغذیه مصرف مداوم و طولانی مدت پیتزا را برای سلامتی مردم مضر می دانند،. آنان معتقدند که پیتزا به دلیل داشتن چربی، نمک و در نتیجه کالری بالا، منبع غذایی سالمی نیست. اما تحقیقات بر روی افرادی در ایتالیا که به خوردن مداوم پیتزا در رژیم غذایی خود عادت داشتند نشان داد که این افراد نسبت به افرادی که خیلی کم پیتزا می خورند، کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند. هر چند هنوز ارتباط قطعی و معناداری بین این ویژگی‌ها و خواص پیتزا پیدا نشده است ولی چیزی که می توان از آن مطمئن بود این است که اگر پیتزا به سبک مدیترانه ای و با مواد غذایی سالم و سبزیجات تازه تهیه شود، می تواند غذایی سالم و مفید باشد.

بیشتر بخوانید:  روز جهانی آشپز، علم و هنر در خدمت تجربه طعم‌های لذت‌بخش

پیشنهادهایی برای روز جهانی پیتزا

امروز روز جهانی پیتزاست بنابراین برای پیتزا دوستان و طرفداران پیتزا با سایر روزهای سال کمی متفاوت است. حتی  شاید بتوان امروز را مترادف با روز ولنتاین پیتزا مصادف دانست. به هر حال امروز برای طرفداران پیتزا باید کمی متفاوت باشد. ما پیشنهاد می‌کنیم امروز خودتان را به پیتزای مورد علاقه تان میهمان کنید. حتی می توانید یک هدیه‌ی پیتزایی برای خود بخرید، مثل یک کتاب، جوراب و یا حتی یک جاسوئیچی کوچک، و یا هر چیزی که شما را خوشحال می کند و در عین حال مربوط به پیتزاست.

اگر در خانه هستید و زمان و امکانات لازم دارید همین الان دست به کار شوید و خودتان و عزیزانتان را به یک پیتزای خانگی دعوت کنید. حتی می توانید از دوستانتان بخواهید تا شما را همراهی کنند. یک دور همی تشکیل دهید و با هم پیتزا بپزید. حتی می توانید یک مسابقه ی آشپزی بر پا کنید و دوستان و عزیزانتان را به چالش بکشید. هدیه ای کوچک با تم پیتزا تهیه کنید و به دوستانتان هدیه بدهید.

اگر روز جهانی پیتزا یک روز کاری باشد، احتمالا شما در محل کارتان هستید. می‌توانید امروز خود و همکارانتان را به پیتزا دعوت کنید و یا در محل کارتان پیتزا سفارش دهید و در کنار کار روزانه یک دور همی کوتاه پیتزایی داشته باشید.

حرف آخر

مهم نیست برنامه‌ی امروز شما کوتاه و مختصر و یا بزرگ و شگفت انگیز باشد، مهم این است که شما به بهانه ی روز جهانی پیتزا، لحظاتی شاد و متفاوت را برای خود و عزیزانتان بسازید. امروز روز جهانی پیتزاست و بهانه ای هر چند کوچک برای شاد بودن امروز شماست. پس امروز  پیتزا بخورید و شاد باشید.

مطالب مرتبط:
از توجه شما سپاسگزاریم.
سایر مطالب تکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

World Pizza Day
خمیر پیراشکی فلفلی تکین
خمیر پیراشکی زعفرانی تکین
خمیر پیراشکی ساده تکین
پنیر پیتزا رنده 2 کیلویی (ظرف) تکین
پنیر پیتزا ورقه 400 گرمی تکین
پنیر پیتزا پروسس ورقه ای 180 گرمی تکین
خمیر پیتزا مینی تکین
پنیر پیتزا یک کیلویی سوپر مارکتی رویال
پنیر پیتزا 180 گرمی تکین
پنیر پیتزا دو کیلویی تکین
تاپینگ پیتزا دانمارکی تکین
تاپینگ پیتزا ویژه تکین
تاپینگ پیتزا اسنکی تکین
خمیر پیتزا زعفرانی تکین
خمیر پیتزا ساده تکین
پنیر پیتزا ویژه ظرفی تکین
خمیر پیراشکی فلفلی تکین

جدید‌ترین مطالب