پیتزا بخورید و لاغر شوید (۱۹ نکته مهم برای کاهش وزن)

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. پیتزا بخورید و لاغر شوید (۱۹ نکته مهم برای کاهش وزن)

شما هم می‌خواهید لاغر شوید اما عاشق پیتزا هستید؟  اگر شما هم دوست دارید پیتزا بخورید و لاغر شوید در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.  اغلب افراد پیتزا را یک غذای پرکالری می‌دانند که اگر بخواهند رژیم بگیرند و یا لاغر بمانند باید آن را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند. خیلی‌ها هم با آوردن نام پیتزا، یک غذای پر‌کالری و نا سالم را در ذهن خود مجسم می‌کنند، نظر شما چیست؟ اگر شما هم یک طرفدار واقعی پیتزا هستید، یک خبر خوب برایتان داریم، پیتزا اگر طبق استاندارد‌‌های خاصی تهیه شود، نه تنها غذای ناسالمی نیست بلکه می‌تواند به یک غذای سالم، مفید و رژیمی نیز تبدیل شود. اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید و پیتزا بخورید و لاغر شوید لطفا سایر مطالب ما را در مورد پیتزای سالم بخوانید.

خب بیایید ببینیم چطور می‌شود پیتزا بخورید و لاغر شوید ؟ شاید برایتان عجیب باشد، چون معمولا از نظر اغلب افراد، این مساله یک تناقض است ولی ما به شما قول می‌دهیم با رعایت نکاتی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، نه تنها چاق نخواهید شد بلکه شاهد کاهش وزن خود نیز خواهید بود.

تصور افراد از خوردن پیتزا، معمولا این است که وارد یک رستوران یا فست‌فود می‌شوند، یک پیتزای بزرگ سفارش می‌دهند و بعد از آن هم نه تنها در خوردن نباید مقاومتی داشته باشند، بلکه باید از این فرصت برای هر چه بیشتر لذت بردن استفاده کنند. حتی اغلب افراد فکر می‌کنند باید پیتزایشان را با نوشابه و سس مایونز پر چرب همراه کنند تا لذت خوردن پیتزا را کامل کنند. با احترام به این افراد باید گفت، این تصور اشتباه است. حالا می‌پرسید چرا؟

فواید و مضرات پنیر پیتزا

برای اینکه بتوانیم آن روی سکه را به شما نشان بدهیم، ابتدا باید نکاتی را بیان کنیم، که با رعایت آن‌ها، این تصور تغییر می‌کند و یا حتی کاملا برعکس می‌شود. برای کاهش وزن و لاغری، حتی با خوردن پیتزا باید نکات زیر را در نظر بگیرید و در رعایت آن‌ها متعهد باشید.

پیتزا بخورید و لاغر شوید (19 نکته مهم برای کاهش وزن)

  • از یک خمیر پیتزای نازک شروع کنید

واقعیت این است که درصد زیادی از کالری پیتزا، در خمیر یا پوسته‌ی آن است. در اغلب خمیر‌‌های پیتزا، از آرد سفید بدون سبوس و تصفیه شده استفاده می‌شود. این نوع خمیر‌‌ها انسولین خون شما را به سرعت بالا می‌برند و باعث می‌شوند شما بیشتر و بیشتر بخواهید و بخورید. پس در موقع خرید یا تهیه‌ی پیتزا، انواع پیتزا با پوسته‌ی نازک را انتخاب کنید. انتخاب و تهیه‌ی خمیر‌‌های حجیم و پر شده، کالری پیتزای شما را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

  • تعداد برش‌ها را افزایش دهید

در اغلب رستوران‌ها و فست فود‌ها، معمولا پیتزا را به هشت قسمت تقسیم، و برش می‌زنند. شما می‌توانید برش‌های پیتزای خود را دو برابر کنید. پیتزایتان را به ۱۶ قسمت تقسیم کنید. با این کار، شما تعداد برش‌های بیشتری دارید و بعد از خوردن هر برش، راحت تر می‌توانید از خوردن برش بعدی صرف نظر کنید. به این فکر کنید که یک برش کمتر، حتی اگر کوچک باشد، به معنی کالری کمتر است.

  • پیتزا یکنفره سفارش ندهید

پیتزا‌های یکنفره، شما را دچار اشتباه می‌کند، سعی کنید همراه با عزیزانتان پیتزا سفارش دهید، با این روش شما با یک تیر دو نشان زده‌اید. وقتی پیتزا را به صورت یکنفره سفارش می‌دهید، به خود حق می‌دهید که همه‌ی آن را بخورید و آن پیتزا را تماما متعلق به خود می‌دانید، پس بهتر است این کار را نکنید. سفارش یک پیتزای دو نفره، علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، شما را ملزم می‌کند، که به فکر همراه خود نیز بوده و برای برداشتن هر تکه، کمی تردید داشته باشید. این تردید حتی اگر به خوردن یک تکه کمتر منجر شود، برای شما مفید خواهد بود.

  • سنسور روغن خود را فعال کنید

وقتی گارسون پیتزا را روی میز می‌گذارد یا پیتزایتان را در خانه از فر خارج می‌کنید، ممکن است با چاله‌هایی از روغن ذوب شده بر روی پنیر مواجه شوید. بهتر است آن‌ها را با یک دستمال کاغذی بردارید. با اینکار شما از مصرف حدود ۵۰ کالری پیشگیری کرده‌اید. علاوه بر این به تمیز ماندن لباستان نیز کمک کرده‌اید.

  • گوشت‌های پرچرب و فرآورده‌های گوشتی را کنار بگذارید

بدن هر فرد برای عضله سازی به پروتئین های با کیفیت و انواع گوشت‌ نیاز دارد. به علاوه، میزان بیشتری از انواع پروتئین به شما احساس سیری بیشتری می‌دهد و باعث می‌شود شما برای برداشتن تکه بعدی پیتزا کمی صبر کنید. پیتزاهای کلاسیک،  عمدتا با حجم زیادی از گوشت‌های سرخ شده، سوسیس، پپرونی، کالباس و … پوشانده می‌شوند. این مواد، علاوه بر نمک و چربی‌های اشباع بالا، از مواد ناسالمی تهیه می‌شوند. بنابراین بهتر است آن‌ها را با گوشت‌های کبابی، آب پز، ژامبون‌های سالم و مفید جایگزین کنید.

  • شب پیتزا را تبدیل به شب مدیترانه‌ای کنید

مردمی که در منطقه‌ی مدیترانه زندگی می‌کنند رژیم غذایی سالمی دارند. این افراد حجم زیادی از انواع میوه و سبزیجات را در وعده‌های مختلف غذایی مصرف می‌کنند. وقتی با دوستانتان قرار می‌گذارید به جای یک شب پیتزایی، بهتر است یک شب مدیترانه‌ای را برای خودتان خلق کنید تا ماندگار شود. توصیه می‌کنیم قبل از سفارش پیتزا، پیش غذاهای مدیترانه‌ای که شامل سبزیجات کبابی، سالاد های همراه با گوشت‌های آب پز شده و مرغ و میگو هستند را سفارش دهید. بعد یک یا دو پیتزا سفارش دهید و همه با هم آن را بخورید. با این کار نه تنها غذای سالمی را انتخاب کرده‌اید بلکه  یک شب خاص، با یک تجربه‌ی جدید را در کنار دوستانتان خلق کرده‌اید و علاوه بر آن توانسته‌اید پیتزا بخورید و لاغر شوید.

  • پیتزایتان را داخل جعبه‌اش بخورید

روانشناسان و متخصصان تغذیه معتقدند که انتخاب بشقاب بزرگ برای سرو غذا، شما را گمراه می‌کند. و به شما اینطور القا می‌شود که به اندازه‌ی یک بشقاب غذا خورده‌اید ولی در حقیقت اینطور نیست و بشقاب بزرگتر کالری بسیار بیشتری را به شما تحمیل می‌کند. با انتخاب بشقاب کوچک، مغز شما باور می‌کند که یک بشقاب غذا خورده است پس همان اندازه کافیست، و خیلی مهم نیست که اندازه‌ی بشقاب چقدر تغییر کرده است. حالا ما پیشنهاد می‌کنیم شما نه در بشقاب بلکه درون جعبه‌، پیتزایتان را میل کنید. چرا؟ دلیل اول اینکه معمولا جعبه‌های پیتزا دقیقا متناسب با اندازه‌ی پیتزا در نظر گرفته می‌شود و مانند بشقاب‌های بزرگ شما را فریب نمی‌دهد. و دلیل دوم اینکه، وقتی شما سایر تکه‌های پیتزا را می بینید می‌توانید تشخیص دهید که آیا خوردن تکه‌ی بعدی زیاده روی است یا خیر؟ و برای خوردن تکه بعدی، به تکه‌های قبلی و تعدادشان فکر خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:  سفری به دنیای پنیر پیتزا، نماد صلح یا موضوع اختلاف

مضرات مصرف زیاد پیتزا

  • حواستان به سس‌ها باشد

سس‌ها چاشنی‌های بسیار جذابی برای پیتزا هستند. انواع سس‌ها در کنار پیتزا مصرف می‌شوند و البته اغلب آن‌ها پرکالری نیز هستند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سس مایونز، فرانسوی، هزار جزیره و … اشاره کرد. همه می‌دانیم که این سس‌ها چه ترکیباتی دارند و چقدر انرژی بی استفاده تولید می‌کنند. پس بیایید تغییراشان دهیم. به جای استفاده از سس‌های پر از قند و موادنگهدارنده، از سس‌های گیاهی و خانگی استفاده کنید. سس گوجه فرنگی خانگی بهترین گزینه است. فقط کافیست کمی پوره‌ی گوجه فرنگی را با میزان مناسبی از نمک و ادویه ها حرارت دهید.

  • از سبزیجات استفاده کنید

شما میدانید شاخص گلیسمی چیست؟ شاخص گلیسمی معیاری برای اندازه‌گیری سرعت افزایش گلوکز خون، بعد از مصرف هر ماده‌ی غذایی است. برای مصرف پیتزا، بهتر است این شاخص را کنترل کنید. برای کاهش این شاخص در پیتزا، از سبزیجات استفاده کنید. به طور مثال شاخص گلیسمی برای یک پیتزای معمولی و البته پنیری،عدد ۸۰ از ۱۰۰ است و برای یک پیتزای سبزیجات که با گوشت‌های بدون چربی و سالم تهیه شده است به این عدد به ۴۹ می‌رسد. با شاخص گلیسمی پایین تر، شما سریعتر و طولانی‌تر احساس سیری می‌کنید و برای خوردن تکه‌های بعدی انگیزه‌ای نخواهید داشت.

10 حقیقت جالب و سرگرم کننده در مورد پیتزا

  • از بادمجان غافل نشوید

ما معمولا به شما توصیه می‌کنیم که سبزیجات را در همه‌ی غذاها، علی الخصوص پیتزا استفاده کنید. اما یک استثنای مهم وجود دارد و آن بادمجان است. بادمجان در بین همه‌ی ما، به جذب بالای روغن مشهور است و نمی‌توان نوع سرخ شده‌ی آن را در رده‌ی سایر سبزیجات قرار داد، قبول کنید عادلانه نیست. اگر می‌خواهید پیتزا سبزیجات سفارش دهید و بادمجان هم در میان سایر سبزیجات قرار گرفته است، بهتر است از آشپز بخواهید بادمجان ها را به شکل خام یا دودی استفاده کند و اگر امکان پذیر نیست، نوع سرخ شده‌ی آن را از دستور حذف کند. خودتان در خانه نیز اینکار را انجام دهید و حواستان به بادمجان باشد.

  • بیخیال دیپ دیش‌ها شوید

پیتزاها انواع مختلفی دارند که دیپ دیش ها هم از آن جمله محسوب می‌شوند. این نوع پیتزاها معمولا با خمیر‌ها یا پوسته‌هایی کلفت تهیه می‌شوند. ظروفی که این پیتزاها را در آن می‌پزند نیز دیواره‌های بلندی دارند. حقیقت این است که دیپ دیش ها  به شما طعم مزه‌ی متفاوت تر و یا بیشتری نمی‌دهند پس واقعا لزومی ندارد، حجم بیشتری از پوسته، و خمیر را انتخاب کنید وقتی که تغییر اساسی در طعم و مزه ایجاد نمی‌شود.

  • پیتزا تکه‌ای بخرید

اگر قرار است تنهایی به رستوران بروید، و یا این فقط شمایید که می‌خواهد پیتزا سفارش دهد، بهتر است چند تکه پیتزا بخرید و نه یک پیتزای کامل. البته تا همین چند سال پیش در ایران، اگر به فست فودی می‌رفتید و از آن ها چند برش پیتزا می‌خواستید، احتمالا با تعجب به شما نگاه می‌کردند اما امروزه به دلیل تغییرات اساسی به وجود آمده در سبک زندگی افراد، مشکلات اقتصادی و البته مشتری مداری بیشتر، این مشکل حل شده است. البته ما نمی‌دانیم که این اتفاق واقعا خوب است یا نه؟ ولی می‌دانیم در مورد کاهش وزن و لاغری کمک کننده است. پس بهتر است به اندازه‌ی نیازتان پیتزا بخرید تا علاوه بر صرفه جویی‌های اقتصادی، ناخواسته خودتان را ملزم به خوردن یک تکه بیشتر نکنید.

بیشتر بخوانید:  پیتزا و ورزش، آیا پیتزا گزینه مناسبی برای ورزشکاران است؟

آخرین تکه پیتزا

  • از آرد شروع کنید

اگر قرار است یک پیتزای سالم و رژیمی داشته باشید بهتر است از آرد شروع کنید. آرد‌های سفید و تصفیه شده، کالری بالایی را به شما تحمیل می‌کنند پس زودتر عوضشان کنید. از انواع آرد‌های سالم تر مثل آرد گندم سبوس‌دار، آرد جو و آرد سایر غلات استفاده کنید و خمیر پیتزا‌های اختصاصی و رژیمی تهیه کنید. باید اعتراف کنیم که از هر چیزی می‌توان پوسته‎ی پیتزا تهیه کرد، از پودر نارگیل گرفته، تا سیب زمینی آب پز.

خمیر ترش چیست؟

  • بشقاب داغ را امتحان کنید

اگر تهیه‌ی خمیر پیتزای سالم و رژیمی بریتان سخت است، بهتر است با حذف پوسته و خمیر، خودتان را راحت کنید. بشقاب داغ همان پیتزای بدون پوسته و خمیر است. آن را امتحان کنید.

پیتزای فنجانی چیست؟

  • تند و فلفلی بخورید

همه‌ی ما می‌خواهیم سوخت ساز خودمان را افزایش دهیم و راه حلی پیدا کنیم تا بدنمان را فریب دهیم یا کمتر غذا بخوریم، خب پیشنهاد ویژه‌ی این بخش استفاده از فلفل است. هر چند مصرف مقدار بیشتری فلفل شهامت زیادی می‌خواهد اما بهتر است بدانید که طبق نتایج تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مردانی که فلفل بیشتری مصرف می‌کنند ۲۰۰ کالری کمتر از بقیه غذا می‌خورند. پس بهتر است پیتزای خود را پر از تکه‌های فلفل و پودر فلفل سیاه و قرمز کنید، ممکن است کمی داغ باشد و لی تاثیر خوبی دارد.

  • غلات را از یاد نبرید

پیشنهاد ما این است که غلات سالم را در پوسته‌ی پیتزای خود استفاده کنید اما اگر این کار برایتان کمی سخت به نظر می‌رسد، می‌توانید آن ها را با تاپینگ‌های پیتزا همراه کنید.

  • سبز باشید

مصرف هر غذایی وقتی با سالاد و یا کاسه‌ای از سبزیجات سالم همراه می‌شود، سلامتی و سرسبزی را به ما نیز منتقل می‌کند. پس شما هم همراه با پیتزایتان سبز شوید.

  • پیتزا با پنیر کمتر

امروزه در اکثر پیتزا فروشی‌ها امکان انتخاب میزان پنیر فراهم است. و این یعنی شما می‌توانید حجم پنیر روی پیتزایتان را کاهش یا افزایش دهید. شاید پیتزا با پنیر بیشتر، خیلی جذاب و وسوسه کننده باشد ولی توجه داشته باشید کم کردن پنیر پیتزا، کالری دریافتی شما را کاهش می‌دهد.

  • در خانه پیتزا بپزید

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که بیرون رفتن و صرف پیتزا در یک مکان جدید و رستوران را یک تفریح و سرگرمی می‌دانید احتمالا با این پیشنهاد ما زیاد موافق نیستید. اما اگر می‌خواهید پیتزا بخورید و لاغر شوید توصیه می‌کنیم حتی برای تنوع هم که شده، گاهی اوقات در خانه پیتزا بپزید. این کار از چند جهت برای کاهش وزن به شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:  رابطه بین موسیقی و پیتزا

تهیه پنیر پیتزا در خانه

اول اینکه تهیه‌ی پیتزا در خانه شما را به فعالیت و هیجان وا می‌دارد. این فعالیت‌ها چه در زمان تهیه‌ی مواد اولیه باشد، چه در هنگام پخت و چه در هنگام شستن ظرف‌ها، دقیقا برعکس، بی تحرکی و انفعال شما در رستوران است.

دوم اینکه شما در خانه بسیار آزاد هستید، شما در آشپزخانه‌ی خود حق دارید، هر چقدر دوست دارید سبزیجات به پیتزایتان اضافه کنید و یا هر چقدر می‌خواهید مقدار پنیر را کاهش دهید و علاوه بر آن از سلامت مواد اولیه نیز، خیالتان راحت باشد.

سوم اینکه شما در انتخاب مکان صرف غذا نیز آزاد هستید. در رستوران ها، شما محدود به چند میز و صندلی هستید، هر چند شاید فضای متفاوت آنجا را دوست داشته باشد ولی در خانه اوضاع فرق می‌کند، شما درگیر نوع پوشش و یا رعایت آداب اجتماعی نیستید و می‌توانید با پیتزایتان، کاملا راحت باشید.

البته پخت پیتزا در خانه مزایای بیشتری دارد ولی ما در اینجا به همین سه مورد بسنده می‌کنیم. اگر موارد دیگری را می‌دانید لطفا بریمان در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.

ما با محصولاتمان، مسیر تهیه‌ انواع پیتزا و پیراشکی را برای شما کوتاه‌تر کرده‌ایم. پس اگر می‌خواهید پیتزا بخورید و لاغر شوید فقط شروع کنید ما نیز همراهتان هستیم.

از توجه شما سپاسگزاریم.
سایر مطالب تکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پیتزا بخورید و لاغر شوید (19 نکته مهم برای کاهش وزن)
خمیر پیراشکی فلفلی تکین
خمیر پیراشکی زعفرانی تکین
خمیر پیراشکی ساده تکین
پنیر پیتزا رنده 2 کیلویی (ظرف) تکین
پنیر پیتزا ورقه 400 گرمی تکین
پنیر پیتزا پروسس ورقه ای 180 گرمی تکین
خمیر پیتزا مینی تکین
پنیر پیتزا یک کیلویی سوپر مارکتی رویال
پنیر پیتزا 180 گرمی تکین
پنیر پیتزا دو کیلویی تکین
تاپینگ پیتزا دانمارکی تکین
تاپینگ پیتزا ویژه تکین
تاپینگ پیتزا اسنکی تکین
خمیر پیتزا زعفرانی تکین
خمیر پیتزا ساده تکین
پنیر پیتزا ویژه ظرفی تکین
خمیر پیراشکی فلفلی تکین

جدید‌ترین مطالب