پیتزا هاوایی یا پیتزا با رویه آناناس

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. پیتزا هاوایی یا پیتزا با رویه آناناس

پیتزا یک غذای بین المللی است که در تمام دنیا بسته به سلیقه و ذائقه ی مردم، با ترکیبات و طعم های مختلفی تهیه می شود. مردم هر منطقه از دنیا مواد رویه ی پیتزا را با انواع گوشت، سبزیجات  و حتی میوه های در دسترسشان جایگزین کرده اند و با انجام مداوم این کار در طول زمان، پیتزاهایی بومی، با تنوع بسیار بالا در سراسر دنیا تهیه و ارائه می شود. این تنوع آنقدر بالاست که شاید نتوانیم انواع مختلف پیتزا را به درستی نام ببریم و یا حتی بشناسیم. البته همه ی انواع پیتزا، در همه ی دنیا محبوب نیستند، ممکن است بومیان یک منطقه گوشت ماهی را به بیکن ترجیح دهند و افراد دیگری در چند کیلومتری همان منطقه، گوشت ماهی و میگو بر روی پیتزا را بسیار ناخوشایند بدانند.این موضوع در مورد پیتزا هاوایی یا همان پیتزا با رویه آناناس نیز صادق است. آیا شما پیتزا هاوایی یا همان پیتزا با رویه ی آناناس را می شناسید؟

پیتزا هاوایی یا پیتزا با رویه آناناس

اولین پیتزا هاوایی یا پیتزا با رویه ی آناناس

در سال ۱۹۶۲ یک آشپز کانادایی و یونانی الاصل به نام سام پانوپولوس ، اولین پیتزا با رویه ی آناناس را در رستوران انتاریو کانادا پخت. او اضافه کردن آناناس به پیتزا را را با الهام از غذاهای چینی که طعم شیرین و خوشمزه ی غذاهایشان بسیار فوق العاده است آزمایش کرد. بر روی این پیتزا ژامبون و بیکن و سایر افزودنی های رایج نیز دیده می شدند. البته این ترکیب در ابتدا خیلی محبوب نبودند.

پیتزا با رویه ی آناناس

افزودن آناناس به ترکیب سنتی سس گوجه‌فرنگی و پنیر، همراه با ژامبون یا بیکن، بعداً در سطح محلی رایج شد و در نهایت به یکی از محصولات اصلی پیتزافروشی‌ها در مقیاس جهانی تبدیل شد. نام این پیتزا در واقع به هیچ وجه مستقیماً از ایالت هاوایی ایالات متحده الهام گرفته نشده است و در واقع هیچ ربطی به هاوایی ندارد. پانوپولوس نام هاوایی را از روی تجاری آناناس کنسرو شده ای که در آن زمان استفاده می کردند، انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید:  چاشنی های تند پیتزا، برای ماجراجویان طعم های جسورانه

پیتزا هاوایی در کشورهای مختلف

پیتزا هاوایی در آلمان برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ توسط آشپز تولویزیون آلمان به نام کلمنس ویلمنرود معرفی شد که با نوعی نان تست، ژامبون، آناناس و پنیر پیتزا تهیه می شود.

در آمریکا بعضی از رستوران ها، ترکیبات سنتی پیتزا ، مثل سس گوجه فرنگی، ژامبون و بیکن را با سس باربیکیو و گوشت خوک و آنانس و پنیر جایگزین کردند و به این طریق پیتزا هاوایی را به مشتریانشان ارائه کردند.

پیتزا هاوایی در رسانه ها

 خبرگزاری تایم؛ در سال ۲۰۱۴ پیتزا هاوایی را برای اولین بار در لیست ۱۳ پیتزای تاثیرگذار تمام دوران قرار داد. گونی تی. جوهانسون رئیس جمهور ایسلند، در سال ۲۰۱۷، در یک جلسه ی پرسش و پاسخ به دانش آموزان دبیرستانی گفت که با اضافه کردن آناناس به پیتزا مخالف است و حتی به شوخی اضافه کرده بود که اگر می توانست، استفاده از آناناس به عنوان یک رویه در پیتزا را ممنوع می کرد تا ۳۰ درصد از آرا زیر ۲۱ سال را به دست آورد.

اظهار نظر گونی تی. جوهانسون به سرعت در همه جا پخش شد و انبوهی از پوشش رسانه ای را به خود اختصاص داد. این جریان رسانه ای، صرف نظر از ذائقه و نظر آقای رئیس جمهور، باعث شد تا افراد زیادی نظرات خود را در مورد پیتزا هاوایی در رسانه های اجتماعی بیان کنند. تا آنجا که افراد معروف و سلبریتی ها نیز میزان تنفر و یا علاقه ی خود نسبت به این پیتزا را به اشتراک گذاشتند.

از جمله افراد معروفی که در این باره اظهار نظر کردند جاستین ترودو، نخست وزیر کاندا بود. او با ارسال یک توئیت از پیتزا هاوایی و طرفدارانش حمایت کرد. مت توئیت او چنین بود: «من یک آناناس دارم. من پیتزا دارم و من پشت این اثر خوشمزه جنوب غربی انتاریو ایستاده ام.”

بیشتر بخوانید:  ادویه مخصوص پیتزا، راز یک پیتزای خوشمزه

البته گوئنی (رئیس جمهور ایسلند) بعدها توضیح داد که صرف شوخی کرده است و او اصلا قدرت ممنوع کردن تاپینگ های خاص روی پیتزا  را نداشته است. و در ادامه اضافه کرده بود که حتی دوست ندارد در کشوری زندگی کند که رئیس جمهور بتواند چیزهایی را که دوست ندارند را ممنوع کند.

جان گرین نویسنده ی آمریکایی نیز در مورد منشا و مبدا پیتزا هاوایی اظهار نظر کرد و آغاز گسترش جهانی این پیتزا را همان ابداع آشپز مهاجر یونانی در کانادا دانست . این آشپز با الهام از غذاهای چینی ها و قرار دادن میوه ی آمریکای جنوبی بر روی یک غذای ایتالیایی، یک پیتزای محبوب در بین استرالیایی ها را به وجود آورده بود.

دستور پخت های متنوعی از انواع پیتزا هاوایی در دسترس است که در برخی ریزه کاری ها و سبزیجات اندکی تفاوت دارند ولی پای ثابت همه ی آنها پنیر پیتزا و آناناس است.شما می تونید با یک جست و جو در اینترنت به انواع دستور پخت آن دسترسی  داشته باشد.

میزان محبوبیت و نظرسنجی

هاوایی محبوب ترین پیتزا در استرالیا در سال ۱۹۹۹ بود که ۱۵ درصد از فروش پیتزا را به خود اختصاص داد. یک بررسی در سال ۲۰۱۵ از فست فود ها و غذاهای آماده انگلیس که از طریق Just Eat انجام شد، پیتزا هاوایی را رایج‌ترین پیتزای موجود دانست. در یک نظرسنجی دیگر که توسط هریس در سال ۲۰۱۶ از بزرگسالان ایالات متحده انجام شد، آناناس در فهرست سه تاپینگ برتر پیتزا، پیش از آنچوی و قارچ قرار گرفت.

بر اساس نظرسنجی YouGov Omnibus در سال ۲۰۱۹، ۱۲ درصد از آمریکایی‌هایی که پیتزا می‌خورند می‌گویند که آناناس یکی از سه تاپینگ پیتزای مورد علاقه‌شان است و ۲۴ درصد می‌گویند که آناناس یکی از کم‌طرف‌ترین رویه‌های پیتزا است. با این حال، این مورد منفورترین رویه نبود، زیرا سایر مواد حتی در نظرسنجی به طور گسترده‌ای محبوبیت نداشتند: آنچوی و بادمجان.

بیشتر بخوانید:  سفری به دنیای پنیر پیتزا، نماد صلح یا موضوع اختلاف
مطالب مرتبط:
از توجه شما سپاسگزاریم.
سایر مطالب تکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پیتزا هاوایی یا پیتزا با رویه آناناس
خمیر پیراشکی فلفلی تکین
خمیر پیراشکی زعفرانی تکین
خمیر پیراشکی ساده تکین
پنیر پیتزا رنده 2 کیلویی (ظرف) تکین
پنیر پیتزا ورقه 400 گرمی تکین
پنیر پیتزا پروسس ورقه ای 180 گرمی تکین
خمیر پیتزا مینی تکین
پنیر پیتزا یک کیلویی سوپر مارکتی رویال
پنیر پیتزا 180 گرمی تکین
پنیر پیتزا دو کیلویی تکین
تاپینگ پیتزا دانمارکی تکین
تاپینگ پیتزا ویژه تکین
تاپینگ پیتزا اسنکی تکین
خمیر پیتزا زعفرانی تکین
خمیر پیتزا ساده تکین
پنیر پیتزا ویژه ظرفی تکین
خمیر پیراشکی فلفلی تکین

جدید‌ترین مطالب