آشنایی با مراحل تولید پنیر پیتزا

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. آشنایی با مراحل تولید پنیر پیتزا

آشنایی با مراحل تولید پنیر پیتزا

پنیر پیتزا یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده پیتزا است که طعمی خوشمزه و لذیذ دارد، به همین  دلیل می توان از آن علاوه بر پیتزا، در پخت سایر غذاهای فست فودی نیز استفاده کرد، در ابتدا بهتر است تعریفی از پنیر پیتزا بیان کنیم تا اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشید، سپس به آشنایی مراحل تولید پنیر پیتزا خواهیم پرداخت.

آشنایی با مراحل تولید پنیر پیتزا

تعریف پنیر پیتزا

پنیر پیتزا پنیری پاستوریزه و پرورده است که بافتی نیمه جامد دارد، معمولاً پنیر پیتزا رنگ سفیدی دارد و گاهی اوقات به دلیل ایجاد رژیم های دامی رنگ آن مایل به زرد خواهد بود، پنیر پیتزا حالت کشسانی داشته و در دو حالت صنعتی و سنتی تولید می گردد. شیر بوفالو از اصلی ترین مواد اولیه‌ی این پنیر خوشمزه است، البته امروزه بیشتر از شیر گاو و گاومیش جهت تولید پنیر پیتزا استفاده می شود.

اشکال پنیر پیتزا در بازار

پنیر پیتزا در اشکال رشته ای و ورقه ای به بازار عرضه می‌شود و بیشتردر فست فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد.، به بیانی دیگر باید گفت پنیر پیتزا را روی مواد غذایی می ریزند تا با رسیدن به حرارت مورد نیاز ذوب شده و به صورت کشسانی و چسبنده روی غذاها کشیده شود. به همین دلیل علاوه بر طعم بی نظیری که در پیتزا و یا سایر غذاها ایجاد می کند بر زیباتر شدن آنها نیز تاثیرگذار است.

مراحل تولید پنیر پیتزا

  • جهت تولید پنیر پیتزا باید در ابتدا اقدام به تهیه شیر سالم و استاندارد نمایید. اول باید شیر کاربردی پاستوریزه گردد تا چربی موجود در آن تنظیم گرد.  سپس باید دمای شیر را به ۴۳ درجه سانتی گراد رساند و آن را مجهز به باکتری ترموفیل نمود.
  • در مرحله بعد باید موادی نظیر مایه پنیر، استارتر کالچر و کلراید کلسیم را به شیر اضافه کرد. آنگاه صبر کنید تا شیر دوران گرفتگی و رسیدن را بگذراند.
  • یکی از مراحل تولید پنیر پیتزا اضافه کردن مایه پنیر است. جهت تشکیل لخته باید مایه پنیر به شیر کاربردی اضافه شود (لخته همانند دلمه است).  زمانی که لخته ها تشکیل می شوند باید لخته بزرگتر را مورد برش قرار داد تا به قطعه بسیار کوچک تبدیل شود.
  • بعد از خرد کردن لخته باید آنها را به بخش ترولی انتقال داد. جهت جداسازی مایع از لخته ها، باید آنها را خوب هم زد.
  • در این حال نوبت جداسازی لخته ها از آب و پرس کردن آنها است تا کاملاً آبگیری و سفت گردند. همین عامل سبب کش دار شدن بافت پنیر پیتزا شده و به آن بافت لاستیک مانندی می دهد. جهت افزایش حالت چسبندگی در پنیر باید آن را مورد حرارت قرار داد.
  • در این مرحله اجازه دهید لخته ها تشکیل شده و به PH مناسب برسند تا سطح کشش پذیری مطلوبی داشته باشد (اندازه گیری PH پنیر توسط تولید کننده)، آنگاه دلمه ها را پشت و رو کنید و آنها را به طرف غلتک (استریچینگ) هدایت کنید، جهت ایجاد بافت مناسب و کشسانی تر نمودن بافت پنیر، آن را کشیده و در حالت خمیر در می آورند که بسیار تاثیرگذار است.
  • توجه نمایید که کشسانی بودن پنیر پیتزا و کیفیت آن بستگی به مدت زمان پخت لخته ها و روش تولید صحیح آن از طریق کارخانه تولیدی دارد.
از توجه شما سپاسگزاریم.
سایر مطالب تکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آشنایی با مراحل تولید پنیر پیتزا
خمیر پیراشکی فلفلی تکین
خمیر پیراشکی زعفرانی تکین
خمیر پیراشکی ساده تکین
پنیر پیتزا رنده 2 کیلویی (ظرف) تکین
پنیر پیتزا ورقه 400 گرمی تکین
پنیر پیتزا پروسس ورقه ای 180 گرمی تکین
خمیر پیتزا مینی تکین
پنیر پیتزا یک کیلویی سوپر مارکتی رویال
پنیر پیتزا 180 گرمی تکین
پنیر پیتزا دو کیلویی تکین
تاپینگ پیتزا دانمارکی تکین
تاپینگ پیتزا ویژه تکین
تاپینگ پیتزا اسنکی تکین
خمیر پیتزا زعفرانی تکین
خمیر پیتزا ساده تکین
پنیر پیتزا ویژه ظرفی تکین
خمیر پیراشکی فلفلی تکین

جدید‌ترین مطالب