چرا پیتزا آب می‌اندازد؟ با پیتزای آب انداخته چه کنیم؟

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. چرا پیتزا آب می‌اندازد؟ با پیتزای آب انداخته چه کنیم؟

چرا پیتزا آب می‌اندازد؟ با پیتزای آب انداخته چه کنیم؟اگر شما هم طرفدار پیتزا‌های خانگی هستید، و خودتان برای تهیه‌ی پیتزا‌های موردعلاقه تان در خانه دست به کار می‌شوید، احتمالا تا به حال با مشکل پیتزای آب انداخته مواجه شده‌اید. احتمالا شما هم در آن لحظه نمی‌دانستید چه اتفاقی افتاده است، چرا پیتزا آب می‌اندازد؟ و یا برای حل مشکل باید چه کاری انجام داد؟ اما نگران نباشید ما در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا راه حل را پیدا کنید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد که از این پس، یک پیتزای ترد و فوق العاده داشته باشید.

چرا پیتزا آب می‌اندازد؟

در پاسخ به سوال چرا پیتزا آب می‌اندازد؟  باید گفت پیتزا‌ی شما در سه مرحله آب می‌اندازد. در زمان تهیه شدن و پخت، بعد از پخت و هنگام گرم کردن مجدد. خب ابتدا باید به دلایل آب انداختن پیتزا بپردازیم و بدانیم چرا این اتفاق می‌افتد و بعد راه‌حل ها را ارائه کنیم.

چرا پیتزا آب می‌اندازد؟ مهم‌ترین عوامل آب انداختن پیتزا:

  • پیتزا خوب نپخته و هنوز نسبتا خام است
  • فر قبل از گذاشتن پیتزا، به اندازه‌ی کافی داغ نبوده است.
  • از سس خیلی رقیق استفاده کرده‌اید.
  • پنیر پیتزا یا تاپینگ‌هایی که بر روی پیتزا قرار گرفته‌اند رطوبت بیش از اندازه داشته‌اند.
  • تاپینگ‌های پیتزا نسبت به پیتزا و خمیرش خیلی زیاد هستند.
  • خمیر پیتزا یا همان پوسته‌ی پیتزا، یا خیلی نازک و یا خیلی کلفت و حجیم بوده‌اند.
  • قبل از پخت، پیتزا و مواد رویی آن مدت طولانی نگهداشته شده‌اند.
  • بعد از پخت پیتزا، به پیتزا زمان نداده‌اید تا جا بیوفتد و سریعا آن را سرو کرده‌اید.
  • به محض خارج کردن پیتزا از فر آن را برش زده‌اید.
  • اگر پیتزا قبلا تهیه و سرد شده است، برای مصرف دوباره آن را گرم نکرده‌اید.

راه حل آب انداختن پیتزا چیست؟

خب حالا که دلایل اصلی آب انداختن پیتزا را فهمیدیم بیایید در مورد راه حل هم صحبت کنیم. دلیل آب انداختن پیتزا هر چه که باشد باید بدانیم چگونه آن را چه در زمان پخت و چه بعد از آن برطرف کنیم.

چطور پیتزای آب انداخته را درست کنیم؟

پیتزای نیم‌پز

خب مهم‌ترین و اصلی ترین دلیل آب انداختن پیتزا همان مدت زمان پخت کم که نتیجه‌ی آن یک پیتزای نیم پز است. پس در ابتدا این مشکل را حل کنید. یعنی پیتزای آب انداخته را به فر برگردانید و اجازه دهید کمی دیگر بپزد. حرارت فر خیلی چیز‌ها را حل و شما را از شر رطوبت اضافه پیتزا خلاص خواهد کرد. اما دقت کنید که حرارت را بالا در نظر بگیرید ولی از زیاد کردن حرارت بیش از اندازه نیز برای داشتن نتیجه‌ی سریعتر خودداری کنید. با اینکار نه تنها پیتزای آب انداخته‌ی شما بهتر نمی‌شود بلکه رویه‌ی پنیری آن نیز خواهد سوخت. اما با حرارت مناسب رویه‌ی خمیر شما ترد و درون آن نرم می‌شود. قبل از اینکه پیتزا را مجددا به فر برگردانید، فر را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیق داغ کنید، با اینکار خمیر پیتزایتان زود خشک نمی‌شود و از طرفی حرارت موجود در فر باعث تبخیر درصدی از رطوبت پیتزا در همان ابتدای کار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  تفاوت پیتزا و بشقاب داغ در چیست؟ دو غذای فست فودی محبوب با تفاوت‌های اساسی

بعد از پخت مجدد، در برداشتن پیتزا از فر عجله نکنید. به پیتزایتان زمان بدهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد و حواستان باشد که نسوزد. بعضی وقت ها رویه‌ی پیتزای شما کاملا طلایی شده است و شما قصد ندارید با در فر گذاشتن دوباره‌ی پیتزا، رویه‌ی آن را بسوزانید. در این مورد بهتر است روی پیتزای خود را با فویل آلومینومی بپوشانید و سپس آن را در فر قرار دهید، با این روش رویه‌ی پیتزای شما تغییر چندانی نمی‌کند در صورتی که خمیر آن در معرض حرارت، رطوبتش را از دست خواهد داد.

فری که داغ نبوده!

فر و دمای آن همیشه در آشپزی یک چالش محسوب می‌شود، دما، زمان و نوع فر، ممکن است همه چیز را تغییر دهد. پخت پیتزا هم تحت تاثیر این چالش‌ها قرار دارد. برای پخت پیتزا فر را باید از قبل داغ کرده باشید و گرنه با همین مشکل آب انداختن پیتزا مواجه می‌شوید. از آنجایی که اغلب فر‌ها حرارت را از پایین اعمال می‌کنند، مخصوصا در مدل‌های قدیمی‌تر، معمولا خمیر پیتزا می‌پزد در حالی که مواد رویی پیتزا هنوز نیم‌پز و یا حتی خام هستند. در برخی موارد به دلیل اینکه خود پیتزا و سینی فر مانع از انتقال صحیح حرارت به قسمت‌های بالایی می‌شوند، حتی پنیر پیتزا هم زمان و حرارت کافی برای ذوب شدن پیدا نمی‌کند. نتیجه‌ی چنین وضعیتی، یک پوسته یا خمیر خشک و ترد، و تاپینگ‌هایی خام و آب انداخته است.

برای حل این مشکل باید بین حرارت پایین و بالای فر تعادل ایجاد کنید. فر را داغ کنید، اگر می‌توانید حرارت را از بالا قرار دهید و برای زیر پیتزا از ظرف استفاده کنید. ظرف استیل به خوبی حرارت را به خود گرفته و به خمیر پیتزا منتقل می‌کند. با این روش رویه‌ی پیتزا به خوبی پخته و طلایی می‌شود و از طرفی خمیر پیتزا نیز خشک نخواهد شد.

سس خیلی رقیق

یکی دیگر از منابع ایجاد رطوبت، سس گوجه فرنگی است. در اغلب دستورات پخت پیتزا، بر روی خمیر پیتزا لایه‌ای از سس گوجه فرنگی قرار می‌گیرد، اگر این سس بیش از حد رقیق باشد، رطوبت سس به وسیله‌ی خمیر جذب شده و همه چیز را خراب می‌کند.

در تهیه‌ی پیتزا از دو نوع سس گوجه فرنگی استفاده می‌شود، سس‌های خام و پخته. سس‌های خام همان گوجه فرنگی میکس شده و نپخته‌ای هستند که خودمان در آشپزخانه تهیه می‌کنیم. بهتر است قبل از استفاده، این سس‌ها را در صافی قرار دهیم تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود. و اگر از سس‌های پخته استفاده می‌کنید، بهتر است کمی بیشتر آن را روی حرارت قرار دهید و برای از دست دادن آب اضافه سس، زمان کافی را در نظر بگیرید. البته اگر از سس‌های آماده استفاده می‌کنید، مشکلی در این زمینه نخواهید داشت، مگر اینکه یش از حد سس بریزید. در ریختن سس اعتدال را حفظ کنید و میزان مورد علاقه خود را بعد از پخت اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:  سوسیس، پرطرفدار ترین فرآورده‌ی گوشتی دنیا

پنیر پیتزا رطوبت دارد!

ما قبلا هم گفته‌ایم که بهترین پنیر پیتزای دنیا، همان موزارلای تازه‌ی بوفالو است. اما یادآوری این نکته نیز ضروری است که موزارلای تازه حاوی درصد بالایی از رطوبت است، پس اگر قصد دارید از موزارلای تازه بر روی پیتزایتان استفاده کنید، تا حد ممکن رطوبت آن را کاهش دهید. ویا از پنیر‌هایی با رطوبت کمتر مثل پنیر پیتزا پروسس استفاده کنید.

پنیر موزارلا چیست؟
پنیر موزارلا چیست؟

موزارلای تازه آنقدر رطوبت بالایی دارد که استفاده از آن بر روی پیتزا توصیه نمی‌شود ولی اگر اصرار دارید که از پنیر موزارلا استفاده کنیدف باید فر مناسبی را آماده کنید تا بتواند دمای مناسب را برای حذف رطوبت اضافه ایجاد کند. در مورد پنیر‌های پر چرب نیز باید مراقب بود. پنیر‌هایی که چربی زیادی دارند در معرض حرارت روغن ذوب شده‌ی زیادی به وجود می‌آورند که می‌تواند پیتزای شما را خمیری کند، البته یک تفاوت بزرگ در مورد روغن و کره‌های ذوب شده با آب وجود دارد و آن این است که روغن بر خلاف آب و رطوبت در معرض حرارت تبخیر نمی‌شود و نمی‌توان به راحتی از شرش خلاص شد.

تاپینگ‌هایی که زیادی مرطوب هستند!

برخی اوقات، موارد ذکر شده در بالا باعث آب انداختن پیتزا نمی‌شوند، بلکه این تاپینگ‌ها و مواد روی پیتزا هستند که آب می‌اندازند. بعضی از مواد غذای مثل، گوجه فرنگی، قارچ و سایر سبزیجات حاوری مقدار زیادی آب هستند که در هنگام پخت آن را به خمیر و پیتزا منتقل می‌کنند. ما نمی‌گوییم از سبزیجات و سایر مواد غذایی آبدار استفاده نکنید، بلکه توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از آب انداختن پیتزا، استفاده از آن‌ها را در حد اعتدال نگهدارید و اگر زیاد بودن آن‌ها اصرار دارید، قبل از قرار دادن بر روی پیتزا، رطوبت آن‌ها را با روش‌هایی مثل تفت دادن، دودی کردن، خشک کردن و … کاهش دهید.

تاپینگ‌های زیاد

اغلب افراد بر این باورند که هر چقدر مواد رویی پیتزا بیشتر باشد یا به اصطلاح پر ملات باشد، پیتزا بهتر و خوش مزه تر می‌شود. اما باید در این مورد نیز حد اعتدال را رعایت کنید. تاپینگ‌های بیش از حد و سنگین، رطوبت زیادی نیز با خود دارند و هر چه حجم این مواد بیشتر باشد، زمان و دمای بیشتری در فر لازم است تا پیتزای شما به حد قابل قبولی ترد شود و آب نیاندازد.

خمیر خیلی نازک

خمیر یا همان پوسته‌ی نازک معمولا مشکل ساز می‌شود، خمیری که قطر لازم را نداشته باشد معمولا با جذب رطوبت سس، نرم می‌شود. و اگر خیلی نازک باشد، مواد رویی ممکن است باعث پاره شدن و سوراخ شدنش شوند. قطر خمیر باید طوری باشد که بتواند رطوبت مواد را در مراحل اولیه‌ی پخت در خود نگهدارد و در مراحل بعدی و در معرض حرارت آن را از دست بدهد.

خمیر خیلی حجیم

همانطور که خمیر نازک می‌تواند مشکل ساز شود، خمیر حجیم نیز می‌تواند دردسر ساز شود. خمیر‌های ضخیم به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند تا ترد شوند. علاوه بر این ممکن است در طی زمان پخت سایر مواد و سطح رویی خمیر پخته شود ولی داخل خمیر شما همچنان خام باقی بماند یا به اصطلاح مغز پخت نشود.

بیشتر بخوانید:  پیتزا های مدرن و آینده صنعت غذا

ماندن پیتزا قبل از پخت

اگر شما پیتزا و مواد رویه‌ی آن را قبل از پخت مدت زیادی در محیط نگهدارید، قطعا رطوبت مواد رویی به خمیر نفوذ می‌کند و از آن جایی که حرارت هم برای تبخیر رطوبت وجود ندارد، بنابراین خمیر شما ممکن است نرم و چسبناک شود و حتی به میز کارتان بچسبد و انتقال آن به فر نیز بسیار کار سختی شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به محض آماده کردن مواد رویی پیتزا آن را به فر از قبل داغ شده منتقل کنید و تاز نگهداشتن طولانی مدت آن در محیط خودداری کنید.

به پیتزا بعد از پخت زمان بدهید

طبیعتا وقتی شما پیتزا را از فر خارج می‌کنید، هنوز داغ است و اگر آن را بر روی بشقاب یا ظرف سرو بگذارید حرارت در زیر پوسته یا همان نان پیتزا محبوس می‌شود. این حرارت به شکل بخار از نان خارج می‌شود و باعث آب انداختن پیتزا می‌شود. بهتر است پس از خارج کردن پیتزا از فر، آن را روی یک تور سیمی قرار داده و برای از حرارت افتادن، در حد ۲ تا ۳ دقیقه به آن زمان بدهید.

زود بریدن پیتزا

وقتی شما پیتزیتان را به محض خارج کردن از فر، برش می‌زنید در واقع پنیر‌های ذوب شده و ساید مواد را به شکل آشفته‌ای بهم می‌ریزید. برای جلوگیری از آب انداختن مواد، بهتر است که همان دو تا سه دقیقه‌ی گفته شده در بالا را صبر کنید. این زمان باعث می‌شود کمی پنیر و سایر مواد شکل بگیرند و هنگام برش خوردن آب نیاندازند.

گرم کردن دوباره‌ی پیتزا

همه‌ی ما عاشق پیتزا‌های مانده از شب قبل هستیم. بعضی از افراد پیتزای سرد را دوست دارند اما اگر دقت کرده باشید، پیتزای سرد شده آب انداخته است و خمیر آن کمی نرم و مطوب شده است. برای گرم کردن مجدد پیتزا، می‌توانید از مایکروویو استفاده کنیدف نیازی نیست روی آن آب اسپری کنید، چون پیتزا رطوبت لازم را دارد اما فر گزینه‌ی بهتری است. اگر قصد دارید از فر برای گرم کردن پیتزا استفاده کنید، دمای آن را روی ۱۷۵ درجه‌ی سانتی گراد قرار دهید و پیتزا را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فر گرم کنید. به این ترتیب هم رطوبت اضافه پیتزا از بین می‌رود و هم خمیرتان دوباره ترد و برشته خواهد شد. اگر فر شما می‌تواند از بالا نیز حرارت را اعمال کند، چند دقیقه‌ی پایانی از آن استفاده کنید تا مواد رویی هم به خوبی گرم شوند.

ما در این مقاله به سوال پاسخ چرا پیتزا آب می‌اندازد؟ و راه حل رفع آن‌ها پرداختیم. اگر شما هم چنین تجربه‌ای دارید و یا راه حل های بهتری را به کار برده و نتیجه گرفته‌اید، برایمان در بخش دیدگاه‌ها بنویسید، تا ما و دیگران نیز از آن استفاده کنیم.

از توجه شما سپاسگزاریم.
سایر مطالب تکین

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

Why is the pizza soggy? How to make watery pizza?
خمیر پیراشکی فلفلی تکین
خمیر پیراشکی زعفرانی تکین
خمیر پیراشکی ساده تکین
پنیر پیتزا رنده 2 کیلویی (ظرف) تکین
پنیر پیتزا ورقه 400 گرمی تکین
پنیر پیتزا پروسس ورقه ای 180 گرمی تکین
خمیر پیتزا مینی تکین
پنیر پیتزا یک کیلویی سوپر مارکتی رویال
پنیر پیتزا 180 گرمی تکین
پنیر پیتزا دو کیلویی تکین
تاپینگ پیتزا دانمارکی تکین
تاپینگ پیتزا ویژه تکین
تاپینگ پیتزا اسنکی تکین
خمیر پیتزا زعفرانی تکین
خمیر پیتزا ساده تکین
پنیر پیتزا ویژه ظرفی تکین
خمیر پیراشکی فلفلی تکین

جدید‌ترین مطالب